Jaarlijkse handicapherziening

Op 1 maart 2021 werd het Wereld handicap systeem ingevoerd. Dit handicapsysteem zorgt in principe automatisch voor een juiste handicap. Maar in sommige gevallen wijkt de handicap van een speler toch sterk af van zijn/haar spelniveau en in die gevallen is een aanpassing soms gewenst. Voorbeelden hiervan kunnen zijn:

• Een speler die geblesseerd is geraakt of juist hersteld is van een blessure.
  • Een speler die weinig scores inlevert waardoor de handicap niet automatisch voldoende wordt bijgesteld.
  • Een handicap van een speler die door een incidentele uitzonderlijke score te veel is verlaagd.
  • Een speler die zijn/haar handicap manipuleert (bewust hoog of laag houdt).

Het gevolg van een herziening is dat deelnemers aan bijvoorbeeld wedstrijden zoveel mogelijk gelijke kansen hebben. Daarnaast wordt een herziening van de handicap gedaan om u meer spelplezier te geven, omdat u met de gedane aanpassing vaker in de buurt van uw handicap kunt spelen.

De NGF adviseert aan het eind van ieder jaar een handicapherziening uit te voeren.

Onze handicapcommissie heeft de jaarlijkse herziening inmiddels uitgevoerd wat tot analyse van de resultaten van een beperkt aantal leden heeft geleid. De handicapcommissie is tot de conclusie gekomen dat aanpassing niet nodig is.

Vindt u dat uw handicap wel voor herziening in aanmerking komt, neem dan contact op met de handicapcommissie.